KILKA SŁÓW O FILTRACH DPF

Filtry cząstek stałych są produkowane z ceramicznego, porowatego wkładu i posiadają liczne, ślepo zakończone kanały. Gdy spaliny przechodzą przez układ wydechowy, trafiają na filtr DPF. Jedynym miejscem, przez który gazy spalinowe mogą wydostać się na zewnątrz, są porowate ścianki kanałów filtra. W czasie, gdy przez niego przenikają, dochodzi do uwięzienia cząstek stałych. Składają się one z sadzy oraz popiołów i są zbyt duże, by przeniknąć przez pory wkładu filtra.

W trakcie regeneracji filtra podczas jazdy, sadza jest usuwana. Niestety, w ten sposób nie można usunąć popiołów. Dlatego z czasem zwiększa się ich nagromadzenie w kanałach wydechu, aż do momentu, gdy dochodzi do zatkania filtra DPF. Zdarzają się przypadki, w których nagromadzenie popiołu osiąga tak wysoki poziom, ze tworzy on zbitą masę w centralnej części filtra. W efekcie zablokowany zostaje przepływ powietrza także przez pozostałe kanały. Ze względu na to, że popiół jest niepalny i nie może zostać przetworzony przez zjawiska termiczne, musi być usunięty z filtra DPF za pomocą specjalistycznej procedury czyszczenia, po uprzednim demontażu filtra.

Główną przyczyną przedwczesnych awarii filtrów DPF jest nagromadzenie popiołu. Jest to także najważniejszy czynnik, który wpływa na żywotność filtra. Akumulacja popiołu oraz sadzy znacznie ograniczają przepływ spalin, co zwiększa przeciwciśnienie, utrudniające pracę silnika. Wpływa również na moc silnika oraz zużycie paliwa. W przypadku zatkanego filtra, metody jego czyszczenia, takie jak wymuszona regeneracja lub stosowanie dodatków chemicznych usuwają jedynie część sadzy, zostawiając popiół nietknięty. W przypadku, gdy wewnątrz filtra znajduje się dużo popiołów, doraźne czyszczenie lub wypalenie dają efekty najwyżej krótkoterminowe. Niestety, takie zabiegi mogą okazać się stratą czasu i pieniędzy. Dobrą wiadomością jest fakt, że możliwe jest przywrócenie filtra do stanu zbliżonego do nowego, poprzez czyszczenie obejmujące usuwanie zarówno sadzy, jak i popiołu, a także usunięcie ewentualnych zanieczyszczeń olejem silnikowym oraz płynem chłodniczym.

ZOBACZ PROCES CZYSZCZENIA I NASZĄ OFERTĘ

Scroll to top